Inlämningsvillkor
Villkor för kommission och viktbaserad försäljning hos Glam Up Kids AB
Dessa allmänna villkor gäller för tjänsten ”Kommissionsförsäljning” och ”Försäljning per kilo” som Glam Up Kids AB tillhandahåller kunder som lämnar in/skickar in sina barnkläder till oss för försäljning. I samband med att kunden skickar in/ lämnar in barnkläder till oss ingås ett avtal mellan Glam Up Kids AB och kunden enligt vad som framgår av dessa allmänna villkor.
Uppdrag:
Kunden är införstådd att hen ska sortera kläderna innan dem skickas till oss. Kläderna ska vara hela, rena och helst inte äldre än 5 år. Vi accepterar barnkläder från storlek Prematur - 44 och upp till storlek 128. Även babytossor, kepsar, strumpbyxor, hattar, mössor, vantar, dregglisar och halsdukar accepteras. Allt annat som är för noppigt, tvättpåverkat, har hål, fläckar eller är för luddigt sorteras bort av kunden alltid i första hand, dessa ska INTE skickas in, skickas dem ändå in sorteras dem bort. Vi tar inte emot skor, babyskor, strumpor, filtar, bärselen, åkpåsar, sängkläder, handdukar, snuttefiltar, solglasögon, smycke och annat som inte nämndes ovan. Skickas dem in sorteras dem bort oavsett skick. Kunden paketerar kläderna väl och sedan återkommer till oss via vårt inlämningsformulär för att få fraktsedeln. Vi ber kunderna även att samla på sig kläder innan dem skickar till oss, minst 50 plagg per inskick är att föredra gärna i ett stort och fullt låda/kartong och inte för flera små.
Kunden skickar in kläderna via DB Schenker genom att använda fraktsedlar som kunden får via mail där Glam Up Kids AB står för frakten eller lämnar in på plats i Lund efter överenskommelse via vår support.
I samband med att kunden skickar in eller lämnar in kläderna ger kunden oss uppdraget att sortera och bedöma vilka kläder som vi anser vara säljbara och skänka vidare eller återvinna kläderna som inte anses vara säljbara.
Glam Up Kids AB säljer varorna i sitt eget namn för kundens räkning på dem som väljer kommissionsförsäljning.
Som ersättning för tjänsten får kunden provision på sålda varor enligt vad som beskrivs längre ner i avtalet under kommissionsförsäljning. Har kunden valt att sälja per kilopris får kunden betalt per kilo säljbara barnkläder enligt vad som beskrivs längre ner i avtalet.
FÖR KUNDEN SOM VÄLJER KOMMISSIONSFÖRSÄLJNING:
(Information om kilopris finns längre ner i avtalet)
Hela processen:
När kunden lämnar in/skickar in varorna till oss så registreras kunden i vårt kundregister där kundens namn och kontaktuppgifter sparas.
Efter varorna kommit till oss går vi genom dem (sortering), det som vi bedömer inte vara säljbart tillfaller Glam Up Kids AB och vi skänker, återvinner eller säljer vidare dem som olika klädpaket på marknadsplatser för secondhand produkter. Efter sorteringen är det dags för fotografering, prissättning och registrering av kläderna på vår hemsida för försäljning. Varorna är hos oss till försäljning i 3 månader.
När vi är klara med kläderna får kunden ett mejl av oss med relevant information om hens försäljning hos oss. Kunden får även en kod som tillhör enbart deras barnkläder och kan användas inne på vår hemsida i sökfältet för att se samtliga barnkläder som är kvar till försäljning (sålda plagg försvinner från hemsidan).
Varorna säljs i två olika kanaler, via Glam Up Kids AB webbutik http://www.glamupkids.se och inne på vår Traderabutik.
Prissättning:
Kunden är införstådd att det är Glam Up Kids AB som prissätter kläderna, justerar priserna eller rear ut kläderna under hela försäljningsperiod. Det som avgör priset är skicket, märket och efterfrågan men framför allt skicket.
Utbetalning av provisionen för kommissionsförsäljning:
Kunden får 30% av försäljningspriset som vi på Glam Up Kids AB säljer barnkläderna för (minus en hanteringsavgift på 7 SEK per plagg vi försöker sälja som dras från kundens provision. Vi tar inga avgifter för bortsorterade plagg). Summan som betalas ut till kunden är innan vi drar av moms, vilket ökar kundens andel.
Glam Up Kids ABs del ska täcka för moms (vi använder oss av vinstmarginalbeskattning), sortering, lagerhållning, löner, marknadsföring, försäljning och övriga kostnader.
Efter tiden för försäljningen är slut kommer Glam Up Kids AB att gå genom alla sålda kläder. Kläderna som inte blir sålda tillfaller Glam Up Kids AB och kundens rättigheter över dessa plagg upphör.
Vi ser till att dem kommer till användning på ett miljövänligt sätt. Kläderna som tillfaller Glam Up Kids AB skickas som gåva till våra kunder som handlar hos oss eller används i våra kampanjer, skänks/säljs vidare till välgörenhetsorganisationer, anordning av loppmarknader och deltagande i olika marknadsplatser online för secondhand artiklar för att öka kunskapen om vikten av second-hand i samhället.
Vi gör en sammanfattning av din försäljning och skickar ett mejl till kunden med all relevant information samt en lista där vi specificerar vilka plagg som blivit sålda och för hur mycket plus vilka som tillfallit Glam Up Kids AB och hur mycket av total summan är kundens provision.
Utbetalningen sker via banköverföring. Glam Up Kids AB i samband med att vi skickar kunden ett mail med information om försäljningen ber vi även kundens kontouppgifter för att vi ska kunna betala ut provisionen.
Provisionen betalas inte ut förrän försäljningens tid är slut och kan dröja några dagar då detta görs manuellt.
Avtalets upphörande (kommissionsförsäljning):
Kommissionsavtalet träder i kraft i samband med att kunden skickar in/lämnar in barnkläderna till oss och upphör när vi avslutar kommissionen vilket är efter 3 månader men kan dröja även några dagar extra då allt görs manuellt.
Vill kunden säga upp avtalet innan tiden är slut och få tillbaka sina kläder så får hen göra det förutsatt att vi inte gått genom kläderna innan. Kunden står för frakten när kläderna ska skickas tillbaka.
Kunden är införstådd att det finns en stor kostnad för Glam Up Kids AB både innan (frakten in till oss plus administrativt arbete) och efter sorteringen av kläderna ägt rum därför tar vi en avgift på 400 SEK inklusive moms om kunden säger upp avtalet efter vi har gått genom kläderna. Kunden står för frakten även då och är införstådd att alla plagg inte kan finnas med då några har sorterats bort.
Är kläderna redan ute till försäljning fortlöper avtalet till försäljningens slutdatum.
Förfallande av kommissioner som inte görs anspråk på:
Kunden har eget ansvar att hålla koll på sin egen försäljning och när den avslutas. Vi mejlar kunden när försäljningen avslutas med hur mycket kunden får och med instruktioner om hur kunden går till väga för att få sina pengar utbetalda. Glam Up Kids AB ansvarar ej för mejl som hamnar i spam/skräpkorgar eller om kunden har angett en felaktig mailadress.
Kunden ska ha gjort anspråk på sin provision inom 12 månader efter kommissionens avslutnings datum. Görs inte det innan 12 månader förfaller kundens provision och tillfaller Glam Up Kids AB.
Stöld, skador eller svinn:
Glam Up Kids AB ansvarar för kundens kläder under tiden kläderna är hos oss för kommissionsförsäljning. I händelse av skada, stöld eller svinn kommer kunden att ersättas med det beloppet som motsvara kundens andel om Glam Up Kids AB hade sålt alla hens kläder.
Om stöld, svinn eller skada sker innan registrering av barnkläderna ägt rum så är kunden införstådd att vi inte kan räkna kundens andel i fall alla varorna hade blivit sålda, utan det sker en utbetalning enligt lådans vikt när den skickades till oss med kilopris på 30 kr/kilo. Vikten finns registrerad hos transportbolaget där kunden lämnade in lådan/lådorna och vi kan ta reda på exakt vikt.
FÖR KUNDEN SOM VÄLJER ATT SÄLJA SINA BARNKLÄDER PER KILO:
Hela processen:
När kunden lämnar in/skickar in varorna till oss registreras kunden i vårt kundregister där kundens namn och kontaktuppgifter sparas.
Efter varorna kommit till oss går vi genom dem (sortering), det som vi bedömer inte vara säljbart tillfaller Glam Up Kids AB och vi skänker, återvinner eller säljer vidare dem som olika klädpaket på marknadsplatser för secondhand produkter. Efter det fotar vi, prissätter och registrerar kläderna i vår hemsida för försäljning.
När vi är klara med kläderna får kunden ett mejl av oss med en lista där det står specificerat varje enskilt plagg, dess vikt och totalvikt samt summan som vi köper kundens barnkläder för samt instruktioner för utbetalning.
Varorna säljs via Glam Up Kids AB webbutik http://www.glamupkids.se och inne på vår Traderabutik.
Utbetalning av kilopriset:
Efter vi vägt alla enskilda plagg och fått totalvikt på kundens barnkläder får kunden 50 kr per kilo barnkläder.
Kunden får all denna information av oss via mejl efter vi har sorterat och registrerat barnkläderna i vårt system.
Utbetalningen sker via banköverföring inom 3 veckor från att vi fått kundens kontouppgifter. Glam Up Kids AB i samband med att vi skickar kunden ett mail med information om kilopriset ber vi även om kundens kontouppgifter för utbetalning av hens barnkläder.
Avtalets upphörande (kilopris):
Avtalet träder i kraft i samband med att kunden skickar in/lämnar in barnkläderna till oss och upphör när försäljningstid är slut.
Vill kunden säga upp avtalet innan tiden är slut och få tillbaka sina kläder så får hen göra det förutsatt att vi inte gått genom kläderna innan. Kunden står för frakten när kläderna ska skickas tillbaka.
Kunden är införstådd att det finns en stor kostnad för Glam Up Kids AB efter sorteringen av kläderna ägt rum därför tar vi en avgift på 400 SEK inklusive moms om kunden säger upp avtalet efter vi har gått genom kläderna. Kunden står för frakten även då.
Om kunden inte sorterar kläderna eller skickar in det vi inte säljer:
Är inte kläderna sorterade (dvs vi ser tydligt att kunden inte gick igenom kläderna alls) och kunden skickar in det vi inte tar emot förbehåller vi oss rätten till att inte betala ut något för inskicket. Detta tas upp med kunden i frågan via mail. Detta för att minska att vi får in kläder som är i extremt dåligt skick, kläder som legat i ett förråd och möglat, kläder som är otroligt smutsiga eller kläder som inte är av den storleken vi säljer vilket har hänt oftare nu. Detta blir en väldigt hög kostnad för oss i hantering, lagerhållning och logistik för att hitta nya hem eller återvinna kläder vi inte kan sälja. Dessa kläder ska inte skickas till oss för försäljning utan du måste själv ta kläderna till återvinning.
Förfallande av utbetalningar som inte görs anspråk på:
Kunden har eget ansvar att hålla koll på sin angivna mejladress då vi mejlar kunden med information om hur mycket vi köper hens barnkläder för och med instruktioner om hur kunden går till väga för att få sina pengar utbetalda. Glam Up Kids AB ansvarar ej för mejl som hamnar i spam/skräpkorgar eller om kunden har angett en felaktig mailadress.
Kunden ska ha gjort anspråk på sin provision inom 12 månader efter kommissionens avslutnings datum. Görs inte det innan 12 månader förfaller kundens provision och tillfaller Glam Up Kids AB.
Stöld, skador eller svinn:
Glam Up Kids AB ansvarar för kundens kläder fram tills att vi köpt in dem från kunden. Då överförs ägandet av barnkläderna till Glam Up Kids AB.
I händelse av skada, stöld eller svinn innan ägandet av barnkläderna övergått till Glam Up Kids AB kommer kunden att ersättas med 30 kr per kilo enligt vad lådan vägde när kunden skickade till oss. Detta finns registrerat hos transportbolaget där kunden lämnade in lådan/lådorna och vi kan ta reda på exakt vikt.
---------------------------------------- // -------------------------------------
Hantering av personuppgifter:
Personuppgifter är sådana uppgifter som direkt eller indirekt kan kopplas till dig som kund. Vi värnar om din personliga integritet och vill att du ska vara trygg i hur vi hanterar dina uppgifter. Därför hanterar vi på Glam Up Kids AB kundens personuppgifter enligt GDPR, The General Data Protection Regulation.
Övrigt:
Utöver vad som framgår av dessa Allmänna Villkor gäller Kommissionslagen (2009:865)
Giltighetstid Dessa Allmänna Villkor gäller fr.o.m. 2025-08-01. För tidigare inlämnade varor gäller de försäljningsvillkor som tillämpades vid inlämningstillfället.